Monday 23 July 2012

STAR 2nd EDITION: 2 Ramadhan 1433H

Assamualaikum wbt sahabat-sahabat yang dirahmati Allah sekalian,

Bagaimana 'minggu induksi' dalam 'Madrasah Ramadhan' kali ini? Semoga dipermudahkan segala urusan ibadah kalian inshaAllah :-)

Pada 2 Ramadhan yang lalu, muslimat-muslimat STAR Nottingham dikurniakan peluang oleh Allah SWT untuk menghabiskan juzuk 2, alhamdulillah. Dalam juzuk 2, ada satu ayat berkenaan kewajipan berpuasa yang ingin saya kongsikan bersama inshaAllah. Ia adalah ayat 183, Surah Al-Baqarah.

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آَمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيَامُ كَمَا كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ
.
“Wahai orang-orang yang beriman, telah diwajibkan puasa ke atas kamu sepertimana telah diwajibkan ke atas orang-orang daripada sebelum kamu. Semoga kamu bertaqwa”
(al-Baqarah: 183)

Berdasarkan ayat ini, Allah telah mewajibkan ibadah puasa kepada orang-orang beriman, dan di akhir ayat Allah SWT menyebut:


لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ
“Semoga kamu bertaqwa”

Berdasarkan firman Allah ini, kewajipan berpuasa adalah pasti namun adakah puasa mampu menjadikan kita hamba yang bertaqwa?  Itu bukan kemestian, itu merupakan pilihan individu. Ia bergantung kepada diri kita sendiri, ie sejauh mana kita mahu peroleh melalui ibadah puasa yang kita jalankan. Adalah kita mahu menjadikan puasa ini sekadar kewajipan menahan diri daripada lapar dan dahaga semata-mata? Tanpa ada matlamat, perancangan dan pelaksanaan yang rapi untuk memperoleh ketaqwaan daripada Allah SWT? Rugilah kita wahai sahabat sekiranya begitu.

Dalam erti kata lain, sekiranya ia hanya difahami semata-mata untuk menahan lapar dan dahaga, kita hanya akan merasai lapar dan dahaga sahaja. Tetapi sekiranya kita memahami peranan puasa ini dengan lebih luas lagi sebagai latihan untuk mempertingkatkan ketaqwaan kita kepada Allah SWT, maka Allah SWT menyatakan .. “semoga kamu beroleh ketaqwaan”.


Jadi, mari sahabat-sahabat yang dikasihi sekalian, sama-sama kita sahut firman Allah ini, semoga Allah kurniakan kekuatan dan hidayah untuk kita sama-sama 'graduate Madrasah Ramadhan' dengan 'ijazah ketaqwaan' seperti mana firman Allah di atas, ameen :-)

Allahu'alam

Sumber: Kuliah Ustaz Nouman Ali Khan. Tafsir Ibn Kathir

No comments:

Post a Comment