Monday 23 July 2012

STAR 2nd EDITION: 4 Ramadhan 1433H

Assalamualaikum wbt,

Alhamdulillah, pada STAR 2nd Edition hari ini, ukhti Izreena berkongsi tazkeerah berkenaan dua do'a di dalam Surah Al-Imran. 

Do'a 1: Surah Al-Imran, ayat 8




Menurut Tafsir al-Khazin, ayat ini bermaksud do'a memohon ketetapan dalam hati akan iman dan hidayah yang dikurniakan oleh Allah. Sebilangan ulama pula mentafsirkannya sebagai memohon keampunan daripada Allah.

Menurut hadis riwayat Ahmad, al-Nasa'ei, Ibn Majah dan al-Hakim yang dianggap sahih, Nabi SAW bersabda yang bermaksud: "Al-Mizan itu berada di tangan Allah. Dia akan meninggikan sebahagian golongan dan merendahkan yang lain sehingga hari kiamat. Hati manusia berada antara dua jari Allah Al-Rahman. Jika dikehendaki Dia akan menjadikannya istiqamah dalam kebenaran dan jika dikehendakinya akan disesatkannya."

Amat digalakkan untuk kita hamba-Nya untuk sentiasa mengamalkan do'a memohon ketetapan hati sepertimana yang diamalkan oleh Nabi SAW.

Do'a 2: Surah Al-Imran, ayat 173



Menurut al-Imam al-Bukhari, Ibn al-Munzir, al-Hakim dan al-Baihaqi, daripada Ibn Abbas berkata bahawa do'a ini merupakan kalimah terakhir yang diucapkan oleh Nabi Ibrahim a.s sebelum dicampakkan ke dalam api. Ia juga diucapkan oleh Nabi Muhammad SAW ketika golongan kafir menakut-nakutkan Nabi tentang tentera bersekutu yang akan menyerang Nabi SAW. 
(Tafsir Fakhrurrazi)

Mari beramal dengan do'a-do'a ini insyaAllah. 

Sumber rujukan:



Sejurus selepas tazkeerah, muslimat-muslimat STAR 2nd EDITION masuk dalam kumpulan masing-masing dan bertadarrus. Alhamdulillah, juzuk 4 berjaya dihabiskan. InsyaAllah esok akan disambung dengan juzuk 5 pula.

Sedikit tazkeerah ringkas diberikan oleh ukhti Siti Fatimah Mukhtar sebelum bersurai. Beliau melontarkan soalan kenapa kita perlu bersusah-payah membetulkan bacaan Al-Qur'an sampai kadang-kadang terbelit lidah dan terhenti banyak kali kerana ingin dibetulkan bacaan oleh sahabat. Fatimah memberikan jawapan mudah, ia kerana kitab Al-Qur'an datangnya daripada Allah SWT dan diturunkan kepada Nabi Muhammad SAW oleh Malaikat Jibril dalam keadaan dan bacaan yang penuh sempurna. Jadi sebolehnya, kita perlu berusaha bersungguh-sungguh untuk mencapai bacaan yang tepat dan sempurna sepertimana sewaktu diturunkan kepada Nabi SAW. InsyaAllah sama-sama kita sabar, tabah dan bersemangat untuk memantapkan bacaan kita ya. 

Allahu'alam.

No comments:

Post a Comment